تعداد بازدید: ۱۰۲۱
کد خبر: ۴۴۰۹
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۵ - 06 May 1401

خدمات رسانی ۱۲۰ موکب استان قم به زائران اربعین

رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات استان قم از بهره برداری بخشی از ساختمان مواکب اربعین حسینی با عنوان حضرت فاطمه معصومه (س) در مرز مهران تا ماه صفر خبر داد.

رضا حافظی در دیدار با مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به تاریخچه‌ای از فعالیت ستاد توسعه و بازسازی عتبات اظهارداشت: ستاد به همت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و جمعی از ارادتمندان و محبین اهل بیت (ع) با بهره‌مندی از رهنمود‌های مقام معظم رهبری برای بهبود وضعیت حرم‌های مطهر و ایجاد زیرساخت‌های زیارتی در سال ۱۳۸۲ شروع به فعالیت کرد.
وی با بیان اینکه ستاد بازسازی مجموعه‌ای غیردولتی تبرعی و دارای حوزه فعالیتی بین‌المللی است، افزود: تامین منابع مالی و دارایی‌های ستاد از طریق قبول کمک‌های مالی از طریق خیرین سازمان‌های دولتی و غیردولتی و عاشقان بازسازی عتبات عالیات می‌باشد.
حافظی به اهداف این ستاد اشاره کرد و ادامه داد: «بازسازی و توسعه حرم‌های مطهر ائمه معصومین (ع) و رسیدگی به اماکن مذهبی در کشور عراق و دیگر کشورها» و «انجام فعالیت‌های انسان دوستانه به مردم عراق و دیگر کشور‌ها در صورت نیاز و وجود منابع مالی با اولویت کشور‌های اسلامی» است.
رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات استان قم به اهم پروژه‌های انجام شده  اشاره کرد و گفت: تاکنون حدود ۲۰۰ پروژه در زمینه بازسازی عتبات عالیات در شهر‌های نجف اشرف، کربلای معلی، کاظمین، سامرا، بلد، کوفه، مصیب و سوریه با کمک عموم مردم به تعبیر حاج قاسم کار کوثرانه و ماندگار انجام شده است.
وی به معرفی پروژه‌های شاخص پرداخت و بیان کرد: «صحن و شبستان حضرت زهرا (س) در نجف»، «شبستان حضرت زینب (س) در کربلا»، «صحن و شبستان امام باقر (ع) در کاظمین»، «بازسازی و توسعه حرم مطهر امامین عسکریین (ع) در سامرا» و مطالعه و طراحی سند راهبردی حرم مطهر حضرت زینب (س) از جمله اقدامات شاخص ستاد می‌باشد.
حافظی فعالیت‌های ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات را در حول چهار محورفنی مهندسی، جذب نذورات و مشارکت ها، فرهنگی و اطلاع رسانی و همچنین ستاد اربعین (کمیته اسکان و تغذیه) تبیین کرد و افزود: در بحث ساماندهی مواکب و صدور پروانه موکب داری انسجام بخشی به فعالیت ها، تمهید زمین برای موکبداران، کنترل مالی موکب‌های اربعین، اسکان تغذیه و پشتیبانی، انتقال کالا و هماهنگی مرزی در ایام اربعین، انتقال مصالح برای ساخت موکب در عراق و نقاط مرزی، همچنین وظایف محول شده از سوی ستاد مرکز را انجام می‌دهد.
وی با بیان اینکه ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات در ستاد اربعین به عنوان کمیته اسکان، تغذیه و پشتیبانی تعریف می‌شود، اضافه کرد: تعامل و ارتباط مستمری بین ستاد بازسازی و ستاد اربعین کشور وجود دارد و معاونت فرهنگی و روابط عمومی ستاد تفاهم نامه و توافقاتی را با حوزه‌های علمیه برادران و خواهران کشور دارد.
رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات و عالیات استان قم اظهار کرد: خدمات ارایه شده توسط موکب‌های استان قم بطور میانگین ۱۰ روز می‌باشد که بعضا ۸ روز تا ۲۵ روز خدمات ارایه می‌کنند، که شامل موکب‌های داخل شهر قم – مهران – نجف اشرف – بین راه – کربلا – کاظمین – سامرا می‌باشد و حتی برخی از موکب‌ها در نجف اشرف تا پایان ماه صفر خدمتگزار زوّار اباعبدالله الحسین (ع) می‌باشند.

*راهپیمایی اربعین، از شعائر بزرگ دینی در عرصه بین‌الملل است

مدیرحوزه‌های علمیه نیز در این دیدار گفت: راهپیمایی عظیم اربعین حسینی به برکت امام حسین (ع) امروز به یکی از شعائر بزرگ دین و یک نماد بین‌المللی تبدیل شده است.

آیت الله علیرضا اعرافی اظهار کرد: بدانید هر اقدامی که برای ترویج معارف عاشورا و امام حسین (ع) به ویژه راهپیمایی عظیم اربعین انجام می‌گیرد، اقدامی راهبردی، اساسی، اثرگذار و غیر قابل وصف است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: زمانی دشمنان اسلام، مذهب و انقلاب اسلامی به دنبال سکوت رسانه‌ای بین المللی از این واقعه عظیم بودند، اما بعد از انقلاب اسلامی و گسترش معارف حق اهل بیت (ع) امروز مسلمانان و غیرمسلمانان کشور‌های مختلف جهان در ایام اربعین، در مسیر‌های منتهی به کربلای معلی در حال حرکت هستند و این عزت پرچم، علَم و لوای حسینی است.
آیت الله اعرافی ادامه داد: هر چقدر بتوانید نگاه ملی و بین‌المللی را نسبت به فریضه محرم، قیام امام حسین (ع)، واقعه عاشورا، حماسه حسینی، اربعین حسینی روشن و تبیین کنید، تردیدی نداشته باشید که صف دشمنان مکتب را برای کم فروغ نشان دادن این حماسه عظیم حسینی، خواهید شکست.
عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: پیش از انقلاب در کشور‌هایی حتی کمتر از انگشتان دست نسبت به ماه محرم و عزاداری امام حسین (ع) برنامه‌های مختصری انجام می‌شد، اما امروز به برکت انقلاب اسلامی در ۱۵۰ کشور این حرکت عظیم شکل گرفته است.
مدیرحوزه‌های علمیه در ادامه به ساخت اردوگاه اسکان زائران حسینی در نزدیکی مرز مهران توسط ستاد بازسازی عتبات عالیات استان قم اشاره کرد و گفت: اقدام بسیار ارزشمندی از سوی ستاد قم صورت گرفته است و امیدوارم به بهترین شکل ممکن این مجموعه با نگاه فرهنگی و تبلیغی در اربعین امسال به بهره برداری برسد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
ویدیو